Naober logo
Geef nu het jubileumnummer voor € 4,50 cadeau.
Klik hier!

Royal Kaak: Geluk op de werkvloer.

Zo doen we dat hier! 24 februari 2024 0

Naoberschap is niet iets dat alleen bestaat tussen mensen. Het vindt ook plaats tussen bedrijven. En zelfs tussen bedrijven en hun medewerkers of de directe omgeving. Naober-redacteur Jolanda Hofland bezoekt mooie bedrijven in Oost-Nederland die oog hebben voor hun medewerkers én meer doen voor de directe omgeving of andere bedrijven. De aftrap is bij Royal Kaak in Terborg.

Royal Kaak. Koninklijke Kaak. De naam prijkt groot op de gevel van een enorme pand in Terborg. Wat ooit begon in 1846 als een kleine koperslagerij is uitgegroeid tot een heuse multinational met vestigingen in het (verre) buitenland en een jaaromzet van ongeveer. 200 miljoen Euro. Royal Kaak, voor wie het niet kent, maakt machinelijnen voor de bakkerij-industrie. Hun klanten zijn grote bakkerijen die brood leveren aan onder andere supermarkten. Voor hen bouwen ze industriële bakkerijlijnen die soms wel een aantal voetbalvelden achter elkaar lang zijn. Royal Kaak levert alles voor die lijnen; van de silo gevuld met grondstoffen tot aan het krat waarin de broden vervoerd worden naar de supermarkt. Ze maken de lijnen voor vijf verschillende producten, namelijk voor busbrood, baguettes, bolletjes, vrijgeschoten (ambachtelijk) brood en ook voor pizzabodems. Wendi Ros van Royal Kaak weet zeker dat het gros van de mensen weleens een product koopt dat geproduceerd is op één van hun lijnen. “Neem alleen al de pizza’s van Wagner en Dr. Oetker”, stelt ze.

Zelf is ze niet echt bezig met het productieproces an sich. Ze is ook niet per se technisch. Als manager interne communicatie en ‘geluksmanager’ bekommert Wendi zich om de medewerkers van Royal Kaak. Want hoe groot het bedrijf ook is – “we zitten nu wereldwijd op zo’n 850 medewerkers” – het blijft boven alles een familiebedrijf, dat ook nog steeds in handen is van de familie Kaak. Al is eigenaar Jan Kaak zelf niet meer operationeel werkzaam binnen het bedrijf. In plaats daarvan houdt hij zich onder andere bezig met de leefbaarheid in de Achterhoek. Wendi: “Jan zit in allerlei netwerken en is actief betrokken bij Smarthub Achterhoek; een platform dat zich actief inzet voor het behoud van talentvolle jongeren voor het oosten. Daarnaast zit hij in meerdere denktanks die bezig zijn met vragen als: hoe zetten we de Achterhoek zo goed mogelijk op de kaart en hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat het openbaar vervoer hier optimaal wordt.”

Grotere plaatje

Als zoon van Stef Kaak heeft Jan Kaak duidelijk zíjn DNA geërfd. Want ook vader Stef was bezig met het grotere plaatje en keek daarbij om naar anderen. Met name naar zijn werknemers. Stef Kaak – hij leidde het bedrijf van 1953 tot 1990 - was ervan overtuigd dat je als werkgever goed voor je werknemers en hun gezinnen moest zorgen, zodat ze lekker in hun vel staken en geen financiële zorgen hadden. Op hun beurt konden de werknemers zich dan volop inzetten voor het bedrijf. Stef Kaak introduceerde onder meer het vleespakket en de mud aardappelen die hij jaarlijks cadeau gaf aan elke medewerker. Het maakte daarbij niet uit of je nu op kantoor zat of in de fabriek werkte. Was er een partner van één van de werknemers jarig, dan werd er thuis een taart bezorgd. Kreeg je een kind, dan kwam er een geboortebeer jouw kant op. “Al die extraatjes zijn er nog steeds”, verklapt Wendi. “Al zijn de regels tegenwoordig veel scherper. Als werkgever mag je via de werkkostenregeling maar een bepaald percentage van de totale fiscale loonsom, de vrije ruimte, onbelast besteden aan dergelijke verstrekkingen, anders ziet de belastingdienst het als verkapt inkomen en moet over het bedrag dat uitkomt boven de vrije ruimte 80% belasting betaald worden. Dus moeten we helaas keuzes maken in wat we doen.”

Nieuwsgierig geworden naar de rest van het verhaal? Klik hier en word abonnee.

Plaats een reactie

0 Reacties